Prezidento Jono Žemaičio gimnazija

Kaip ugdyti naująją (Z) kartą?

Naujosios (Z) kartos mokinių mokymosi procesų psichologiniai aspektai

Naujosios (Z) kartos vaikų daiktai, laisvalaikis ir ugdymas yra susiję su šiuolaikinėmis technologijomis, kurios keičia ne tik naujosios kartos mokinių laisvalaikį ir pomėgius, bet ir jų mokymą ir mokymąsi. Šiuolaikiniai mokiniai siekia greitų rezultatų, nori, kad viskas vyktų greitai, ,,čia ir dabar‘‘, bet nėra atkaklūs, kantrūs, nededa daug pastangų rezultatams pasiekti. Apibūdindami šiuolaikinę kartą mokytojai dažnai mini mokinių negebėjimą susikaupti, nekantrumą, menkus planavimo įgūdžius. Naujosios kartos mokinių mokymuisi svarbūs tokie jų mokymosi aspektai kaip daugiaveikliškumas, skubėjimas, noras užduotis atlikti greitai, sunkumai sukaupiant dėmesį į vieną užduotį ir visus jos aspektus.

Kas padėtų šiuolaikiniams vaikams ugdyti mokymuisi svarbias pažinimo funkcijas bei padėtų jiems efektyviau mokytis ir išmokti?

Pagalba surenkant tikslius ir aiškius duomenis bei informaciją:

  • atkreipti pačių vaikų dėmesį į tai, kaip jie renka duomenis.
  • paaiškinti vaikams puikiai suvoktos ir suprastos informacijos bei duomenų reikšmę mokymuisi;
  • paskatinti vaikus naudotis visais pojūčiais (klausa, rega, lytėjimu ir kt.) siekiant surinkti išsamius ir aiškius duomenis bei informaciją;
  • aiškiai suvokti ir suprasti duomenis padeda jos organizacija ir struktūros supratimas (pvz. iš kokių dalių ir kaip sudėliotos sudėtingos schemos dalys ir pan.);
  • mokyti ir skatinti vaikus renkamą informaciją/ duomenis suskirstyti į dalis, ją struktūruoti, pasižymėti svarbias dalis, braižyti schemas, sąvokų žemėlapius ir pan.
  • skatinti vaikus atkreipti dėmesį ir įpratinti įsitikinti bei pasitikrinti, ar surinko visą informaciją ir pateiktus duomenis.

Norint tinkamai surinkti duomenis reikia ne tik aiškaus jų suvokimo ir supratimo, bet ir sistemingo duomenų rinkimo, ypač kai duomenų yra daug. Todėl rekomenduojama:

  • mokyti vaikus duomenų rinkimo strategijų;
  • atkreipti pačių vaikų dėmesį į tai, kaip jie renka duomenis ir informaciją;

Duomenų ir informacijos rinkimo etapui ypač svarbu, ar vaikas supranta perskaitytą ar išgirstą tekstą, uždavinio sąlygą. Todėl:

  • atkreipti jų dėmesį į instrukcijų ar teksto skaitymą ir tai, kad visada labai svarbu perskaityti visą instrukciją ar sąlygą nuo pradžios iki pabaigos;
  • mokyti vaikus pačius formuluoti klausimus apie perskaitytą tekstą ar sąlygą (pvz., kas? kur? kada? kaip?);

Renkant duomenis svarbus kalbos, kaip pagrindinio mokymosi ,,įrankio‘‘, naudojimas siekiant aiškaus ir tikslaus įvardijimo. Todėl svarbu:

  • skatinti vaikus aiškiai, tiksliai ir teisingai įvardinti, tai kas pamatyta, išgirsta ar perskaityta;
  • skatinti vaikus įvardinti kuo tiksliau  (pvz., ne ,,tas‘‘, ,,tenai‘‘, ,,kažkur‘‘ – o kas, kur ir kaip?);
  • parodyti vaikams įvardijimo reikšmę efektyviam mokymuisi ir išmokimui;

Itin svarbu ugdant šiuolaikinius vaikus:

  • mokyti planuoti veiklą (ir mokymosi, ir elgesio, ir pačios užduoties atlikimo);
  • mokyti įvertinti ir pagalvoti, kiek laiko gali trukti užduoties atlikimas, planuoti savo žingsnius, sprendimą, numatyti galimas sprendimo strategijas ir pan.;
  • atlikus užduotį, mokyti pasitikrinti įvairius užduoties sprendimo etapus, ką ir kaip padarė, išsprendė ar išmoko.

Kaip mokyti vaikus pateikti atsakymus?

Čia svarbią vietą užima aiški ir tiksli kalba bei komunikacija pateikiant atsakymus. Todėl svarbu:

  • parodyti vaikams aiškių atsakymų reikšmę mokymuisi ir atsiskaitymui už atliktas užduotis, formuoti aiškios komunikacijos poreikį;
  • kai atsakymai pateikiami ne vizualine forma, bet žodžiu ar raštu, svarbu stiprinti vaikų kalbinius gebėjimus, kurie svarbūs visiems mokymosi (duomenų rinkimo, apdorojimo ir atsakymų pateikimo) etapams;
  • siekti ir skatinti mokinius pateikti ne tik aiškius, tikslius, bet ir kitiems suprantamus atsakymus.

Ypač svarbu formuluojant atsakymus vengti impulsyvumo. Todėl mokant naująją vaikų kartą svarbu:

  • mokyti vaikus neskubėti pateikti atsakymus, pasitikrinti įvairius galimus atsakymų variantus bei jų tinkamumą;
  • mokyti vaikus pagalvoti prieš atsakant, nebūti impulsyviems.

Taigi, ugdant naujosios (Z) kartos mokinius itin svarbu suprasti, kaip atlieka užduotis šiuolaikinė mokinių karta, kaip jie mokosi ir dirba, ne tik ,, ką‘‘, bet ir ,,kaip‘‘ jie tai daro, o mes ne tik ,,ką‘‘, bet ir ,,kaip‘‘ juos mokome bei ugdome.

 

Paruošta pagal Šimelionienė A., Targamadzė V.

 „Naujosios (Z) kartos ugdymo pedagoginiai ir psichologiniai aspektai“, 2015

 

                                  Paruošė: psichologė Živilė Šiuikienė

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokiniams
  • Mokytojams
Pamokų laikas
Pertrauka
  • 1. 08.00 - 08.45
  • 2. 08.55 - 09.40
  • 3. 09.50 - 10.35
  • 4. 11.05 - 11.50
  • 5. 12.00 - 12.45
  • 6. 12.55 - 13.40
  • 7. 13.50 - 14.35
  • 8. 14.45 - 15.30